Sömnen är viktig!

Sömnen är JÄTTE vikigt för oss människor!
Sömnen gör undervärk med din kropp, När du sover startar processer för återhämtning och uppbyggnad såäl fysikst som psykiskt!, Men det tänker man inte på så ofta, de är först när man har sömnbesvär som vi börjar tänka på sömnens betydelse för våran hälsa!      

Vad ger sömn oss på kort sikt?
Vi känner oss pigga
Gott humör
bättre kortidsminne
bättre förmåga att skapa och planera saker!
större koncentrationsförmåga

På långsikt då?
Minskad risk för fetma
långsammare åldrande
minskad risk för utmattning.
bättre minne
förstärkt immunförsvar

Hur mkt behöver man då?

Sover du FEM timmar -Nu märkssömnbristen, och på lång sikt är detta farligt!
SEX timmar - Svagt sömnunderskott
SJU timmar - det är de vanligaste för oss!
ÅTTA timmar- är normalt
NIO TILL ELVA timmar- Är förlångt! det är ett inefektivt sovande! Ev har man ett jobbande immunförsvar pgr nån infektion!

Så där för så somnade jag när jag kom hem efter skolan, och det vara väldigt skönt :)

Kommentarer
Postat av: Teres

Va bra hjärtat :)



Näe? Men usch, jag förstår inte hur deras förhållande kan funka fortfarande då? Ja, absolut hon förtjänar så mycket mer än en kille som är otrogen! Blää :(

2009-01-14 @ 12:31:05
URL: http://teriksson.blogg.se/
Postat av: Teres

Va bra hjärtat :)



Näe? Men usch, jag förstår inte hur deras förhållande kan funka fortfarande då? Ja, absolut hon förtjänar så mycket mer än en kille som är otrogen! Blää :(

2009-01-14 @ 12:31:06
URL: http://teriksson.blogg.se/
Postat av: Teres

Va bra hjärtat :)



Näe? Men usch, jag förstår inte hur deras förhållande kan funka fortfarande då? Ja, absolut hon förtjänar så mycket mer än en kille som är otrogen! Blää :(

2009-01-14 @ 12:31:22
URL: http://teriksson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0