trötti trötti

Mathilda är trött idag. Igår skrev jag inge mer, fast jag sa det. Sorry. Men pappa stängde av datan så då orkade jag inte sätt på den igen. Är ju på skolan nu och har Turism. Inge kul. Vi ska jobba som slavar sa hon för vi missar så mkt Turism framöver. Vi håller på att skriva om nationalparker. Uscha! Ganska så skönt att inte ha nån träning i kväll. Har varken fotboll eller innebandy. Vad ska ni göra då?


Igår kväll blev det mys med Tim. Kollade på Parlamentet och fun with dick and Jane. Tror jag den hette. Somnade Väldigt fort, men var ändå ganska så trött när jag vaknade.


Den hära månaden är den Rosa Bandets. Det kryllar av rosa saker.

För er som inte vet vad bröstcancer är:
Bröstcaner är en sjukdom, en kvinnosjukdom som är den vanligaste kvinnocancern, Cancern drabbar också män i bland, Dock inte så vanligt. men de förekommer. Men då inte förens männen kommit upp i 60 - 70 års ålder. ( mkt ovanligt )
Vi kvinnor drabbas oftast inte förens i 40 års åldern.
Det börjar ofta med att man känner en såkallad knöl eller knuta i bröstet eller runt om.
Denna såkallad knutan är tumören som sedan i sin tur om man ha otur bilda såkallade "dottertumörer!"
Vilket jag kallar Metastaster . Det sprider sig från bröstet till andra delar av kroppen.
Ex Skelettcancer m.m

Symtom på Bröstcancer

Vanligast är att man upptäcker en knuta/knöl.
Men de kan också vara att brösten ändrar form, Blodig sårvätska ifrån bröstvårtan.
vårtan ändrar form, drar sig inåt ex
Men de vanligaste är att man upptäcker sin cancer vid en mammografi undersökning


Du som är tjej och tycker att sånt här är fjantigt, tänk då att du kan få det om ca 20-30 år. Eller ni killar eran fru kanske får det, mamma, svärmor och din dotter kanske får det. Tänka framåt och på andra. Män kan också bära rosa bandet. Jag ska nu köpa mig ett sånt. Gör det du med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0